Followers

Saturday 6 August 2011

Mentaliti oh mentaliti

Assalamualaikum.

 Aku baru lepas balik dari stadium Shah Alam. tengok Malaysia lawan Selangor. Negara lawan Negeri. Selangor menang. 1-0.  tak pernah lagi dalam sejarah aku tengok bola ref boleh injured. time tu lah kaki nak krem bagai. nasib baik tak kena usung keluar padang. 

 Tanpa pengadil game pun tak jalan. lepas dapat rawatan beliau terus masuk ke pandang lantas mendapat sorakan dan tepukan daripada penonton yang hadir. ni pun baru first time aku dapat tengok orang kemain respek dekat pengadil yang selalunya jadi bahan cemuhan dan ejekan sebab tak puas hati.

 Mentaliti oh mentaliti. 

 Kadang-kadang aku tak faham dengan  mentaliti segelintir manusia. kenapa perlu bersikap seperti lalang? maksud aku lebih menghargai orang ketika di waktu puncak kejayaannya tapi bila dah jatuh tersungkur? haram nak menolong lagi menambah derita adalah. 

 Memang betul hidup ni tak ubah macam roda kejap di atas kejap di bawah. bila di atas kemain puji melambung bila dah di bawah tak payah lah aku bagi tahu kan? lu orang boleh menilai sendiri. 

 Tapi yang aku heran sikit pun individu lalang macam ni tak pernah nak menghargai jasa dan sumbangan yang telah dicurahkan kepada mereka. lagi pejam dua belah mata adalah. dan jangan terkejut kalau mentaliti macam ni ada dalam segelintir masyarakat Malaysia khusunya bangsa kita sendiri. kan?

 Kenapa terus menghentam tanpa memberikan peluang yang sewajarnya? sampai bila pun tak maju kalau nak kondem orang.  betul tak? memang susah nak dapat kepercayaan daripada orang ni once bila dah dapat kepercayaan boleh hilang dalam sekelip mata.

 Macam bangunanlah nak siapkan kemain lama. tu tak termasuk lagi kerahan tenaga kerja dalam pembikinan bangunan tersebut. berapa banyak tenaga yang di habiskan.? tapi dalam sekelip mata boleh runtuh dek ribut taufan mahupun gempa bumi.

 Mentaliti manusia dalam menilai benda-benda macam ni kena ubah. barulah bermentaliti kelas pertama. ye tak?

 Aku main karang je. kahkahkah



Azmeer Ahmad Shahruddin