Followers

Thursday 18 August 2011

Blog itu rumah kita

Assalamualaikum.

 Ada bau layout dengan header baru tak? a'ah bau lah. kahkahkah.

 Kenapa sanggup aku mengodek dan menggeledah blog orang semata-mata nak membaca segala tutorial untuk memperkemaskan blog? korang kena tahu (terutamanya blogger baru) selain daripada menulis entri dan sibuk mem'i follow you, follow me back' penjagaan rupa blog tersangatlah penting.

 Kalau entri menarik macam mana sekalipun tapi blog dah macam setinggan pecah tak guna jugak. betul kan? maksud aku dekat sini alang-alang dah jadi blogger at least bagilah komitmen dekat blog masing-masing ketepikan keghairahan mencari trafik dan memburu follower sekejap.

 Blog ni tak ubah macam rumah kita, kalau rumah bersepah sana sini orang nak datang singgah pun fikir dua kali (dalam hal ini kita refer dengan viewers). keadaan blog sendiri mencerminkan tuan punya blog tu. sama ada seorang yang teratur mahupun sebaliknya. kan?

 Perhiasan dalam rumah jugak kena di ambil berat maksud aku widget yang ada dekat blog.


'' kenapa dengan widget aku? hello *petik jari. blog kau ke blog aku?'' -Anonymous.

 Kalau blog untuk pembacaan syok sendiri tak ada masalah pasal isu widget ni. sumbatlah segala kalender, jam, binatang jadah bagai. tapi kalau dah sibuk menggila kejar trafik, readers dan followers aku rasa better buat sesuatu. nak jadi top blogger katanya. kahkahkah.

 Memang betul itu blog kita. macam tak adil kan? rumah kita tapi orang lain pulak yang merungut. jadah apa?

 Analoginya mudah kalau tetamu datang rumah. takkan lah nak biar tilam terbentang dekat ruang tamu rumah kot? nanti apa pulak orang kata?

 Sebab tu benda yang tak penting untuk blog jangan sesekali dianggap penting. contoh? kalendar dengan jam. takkan lah viewers tak boleh tengok dekat laptop sendiri? lagi satu widget player lagu. konon-konon nak dijadikan halwa telinga untuk viewers. tapi kena sedar silap hari bulan kena menyumpah dengan readers.

 Kenapa? kebanyakan player lagu ni autoplay. maknanya dia akan play sendiri bila ada viewers baca blog kita. kalau lagu sedap takpe ni lagu ceruk mana pun tak pernah dengar tambah dengan volume mencanak tinggi. sia-sia blog kena maki sebab terperanjat. cukup 44 viewers jahanam blog tu kena hack. kahkakah.

 Widget ni memberatkan blog sebenarnya dan salah satu faktor kenapa orang tak nak singgah blog kita. sebab? page lambat loading. bukankah bersederhana itu lebih baik? kahkahkah.

 Maksud aku  tak payah nak tunjuk canggih sangat blog tu takat kopipes code widget je pun. tapi kalau still nak letak widget macam player lagu tu baik ada button pause sekali. bertimbang rasa namanya. kan?

 Habis macam mana dengan widget yang dikatakan penting? kalau bagi aku widget macam live traffic sebab aku boleh tahu ade ke yang nak baca blog aku ni. *ada ke? kahkahkah. widget macam sehari sepotong ayat al-quran, hadis dan waktu solat jugak penting. saling ingat mengingati dan berpesan-pesan sesama kita.

 Kalau blog cantik tak jemu orang buat blogwalking ye tak? entri pulak lain cerita lah. entri ni dah macam sajian yang kita nak saji dekat viewers yang ziarah rumah kita.

 Jangan terlalu jaga sangat trafik dan followers tu. jaga blog baik-baik macam jaga anak sendiri.*kalau dah kahwin lah. jangan sampai orang mengata pulak anak kita. apa punya analogi ni. haha. ibarat anak dirumah disusukan, kera dihutan dilantakkan. kahkahkah.

Aku pun sebenarnya tak tahu nak taip apa.  k.bai

dah lama guwa tak doodle macam ni.

p/s: aku ingat nak buat tutorial untuk doodle yang aku lukis ni. tapi ade ke orang nak belajar? kahkahkah. lebih dari 5 komen aku aku buatkan entri khas pasal doodle yang aku lukis ni. takde lah lawa mana. cuma nak kongsi ilmu yang ada.
Azmeer Ahmad Shahruddin