Followers

Thursday 18 August 2011

Mari melukeh doodle

Assalamualaikum.



 Post terdahulu aku aku mention aku akan buat tutorial doodle ni kalau komen aku cecah 5 ke atas. haha. dah janji kenalah tunaikan. ye tak?

 Lately ramai pulak yang sibuk post pasal entri doodle. kan? tapi takde pulak nak share macam mana nak lukis doodle. alah lukis je pun. haha.

 Aku akan ajar korang macam mana nak doodle macam aku buat ni. software? tak payah nak potosop-potosop sangat lah. tak semua orang paham potosop ni. aku guna paint (windows seven). kalau takde paint windows 7 tak dapek den nak tolong. haih

Aku lukeh doodle pakai mouse dengan touchpad yang ada dekat laptop je. jangan pitenah aku pakai iPet touch pulop. kehkehkeh

Asas melukeh doodle:

Shapes

 Secara asasnya shapes yang aku gemar bila doodle seperti yang aku highlite kan. kalau doodle-doodle biasa aku main lukeh je.

Line
 Untuk membuat garisan. aku lebih prefer guna line yang telah di highlited kan. reason aku? sebab dia tak tebal dan tak nipis. haha

Highlited line
 Dah dapat tangkap shape dengan line yang aku guna? so ini teknik ketika aku buat doodle ni.

 Langkah 1:

 Lukehkan sebuah bulatan dan bulatan membujur untuk membuat muka dan asas tudung. kahkahkah

(doodle ni aku khaskan untuk gugurl. bukan bermaksud buyers sebab mostly kaum diorang yang suka buat menantang ni. hah!)

Langkah 1

  Langkah 2:

 Kemudian buat dua garisan menyerong untuk di jadikan anak tudung. pandai-pandailah korang adjust nak kasi simetri. macam belajar math pun hado. hah hah!

Langkah 2:

 Langkah 3:


 Kemudian gunakan kreativiti korang nak membentukkan lipatan tudung. ahah tak macam pun. kahkahkah. dekat sini aku guna line yang boleh dilenturkan.

Langkah 3

 Langkah 4:


 Lepas tu bentukan badan doodle yang telah siap bahagian kepala dia tu. ikut suka korang lah nak ramping ke nak 's' shape ke. haha. doodle ni kita berbicara mengenai kreativiti. aiceh!

Langkah 4

 Langkah 5:


 Lepas dah siap lukis baju doodle tadi. bentukkan tangan dengan kaki.

Langkah 5

 Langkah 6


 Kalau korang rasa nak tambah detail. it's up to ualls. mak tak masuk campur noks! kahkahkah. mak hayam betul. dekat sini aku cuma lukeh belon dengan lolipop sama kerongsang. kerongsang? haha.

Langkah 6
Asas mewarna doodle

 Nak mewarna ni just fill in the colour je. aku lebih prefer warna yang soft sebab aku rasa warna lembut macam ni ada kasi impak dekat doodle yang aku lukeh. macam Eric Leong nye pun adoi. haha.

Fill in the colour
 Kalau nak mendetailkan lagi doodle tadi. maksud aku kalau nak buat corak tambahan aku cuma guna brush.

Brush
 Doodle yang telah dilukeh dan dikaler kan oleh aku.


 Doodle yang telah siap (sekali dengan detail).


 Kalau sudi try lah doodle yang aku ajar ni. doodle jugak boleh buat jadi header blog apa. aku harap tutorial ni membantu dekat korang yang takde idea macam mana nak berdoodle. 

 Kalau dah tak tahu sangat nak guna paint tu. aku hadiahkan template doodle entri ni dekat korang. tinggal masukan warna dan lukeh muka je pun. 


Template
 Have fun berdoodling. think out of the box bila nak berdoodle ni. imaginasikan sikit kepala tu. kahkahkah. sekomen dua dah cukup buat aku tersenyum.

 p/s: please backlink when sharing my work. terima kasih.
Azmeer Ahmad Shahruddin