Followers

Monday 1 August 2011

Cerkonrama | Merapu Meraban (bahagian 3)

bahagian 2: sini

Momo si beruk kacak
 Lebih kurang dalam 10 minit aku dengan Jerry sampai dekat warung ketuk-ketuk kak Senah. perut pun dah berbunyi. berbunyi? macam mana dia berbunyi? kruk kruk kruk. oh macam tu? kahkahkah.

 Tak ramai pulak binatang melepak dekat warung kak Senah hari ni. baguslah pagi-pagi lagi dah cari rezeki untuk anak bini. tak macam sesetengah makhluk dekat dunia ni melepak tak tentu hala. macam mana nak maju?

 Sambil mencari port yang sesuai untuk bersarapan. sekali-sekala mata aku meliar memandang ke kiri dan ke kanan. manalah tahu kot-kot ada makwe yang boleh di ajak ke ranjang. aku kan beruk lagi bernafsu binatang. apa nak heran.

 Tiba-tiba ada sekor.

 Itik pun jadilah.


 ''Jerry kau nampak tak makwe yang tengah makan sorang-sorang tu?'' -bisik aku dekat telinga Jerry. tenuk ada telinga ke? tak perasan pulak aku. wahaha.


''yang mana? yang cucuk sanggul dekat atas kepala tu ke?'' -tanya Jerry.


''itu kak Senah ayam lah. tu yang pakai baju merah jambu tu''-jelas aku dekat Jerry.

 Takde nafsu betul si tenuk tu. ada ke kak Senah ayam yang dipandangnya. jadah apa aku nak mengorat si ayam pencen tua tu?. dasar tenuk tak ada taste. tua muda tak tahu beza. cilake.


''oh.. cakaplah awal-awal, itu Lisa anak pak Herman.''-terang Jerry.

''kau kenal ke Jerry?''-soal aku dekat Jerry. celah mana pulak Jerry kenal si itik tu?


''tak lah. aku curi-curi tengok dia punya profile dalam pesbuk''-jawab Jerry.


 Stalker rupanya. bangang!

                                                           * * * * * * * * * *

 Sementara menunggu makanan yang di pesan. aku merangkak menghampiri Lisa. merangkak? meroyan apa spesis beruk macam aku ni boleh berjalan. kan? geleng kepala Jerry melihat gelagat aku. kuikuikui.


''hi.. sorang je?''


''ada nampak orang ke dekat sini? sekor lah!''-jawab Lisa sambil menjeling tajam. kemain garang. takpe garang-garang pun abang suka. haha.


''amboi garangnye.. hehe.. malam ni awak free tak? saya nak ajak awak tengok wayang lah.''-tanyaku dekat Lisa.


''hei! kau dengar sini ea.. jantan macam kau ni tak layak nak di bagi muka tau.  you're not my taste!''- pekik Lisa.

 Segala binatang dekat dalam warung kak Senah tertumpu dekat aku. tapi beruk macam aku ni hati kering. aku bukan kucing nak malu-malu bagai. aku Momo lah! Momo the beruk. ahaks!.


 Melepas.


 Aku pun beredar lalu pergi mendapatkan Jerry yang tengah seronok gelakkan aku sekor-sekor. jahat ngat tenuk ni!


''yang kau gelak ni apasal?''- soal aku dekat Jerry.


''sudah-sudah lah Mo. kau ingat muka kau tu kacak sangat ke macam En. Azmeer? haha''-balas Jerry sambil membandingkan muka aku dengan En. Azmeer.

 En. Azmeer? siapa yang tak kenal dengan beliau. jejaka pemalu yang murah dengan senyuman. nasib baik bukan jejaka murahan. kalau beliau tahu ni mau kena libas dengan tali pinggang jugak aku ni. keh3.

''eleh.. kau dengki kan?''-tanya ku kepada Jerry.


''terimalah kenyataan Mo. kau tu tak kacak macam En. Azmeer. haha''-balas Jerry.


''babi''

                                                           * * * * * * * *

 Tak lama lepas tu kak Senah datang membawa makanan yang telah dipesan.


''ni pisang dengan daun pucuk paku. makanlah ea''-sapa kak Senah. ayam pencen dalam lingkungan 60-an. punya lama pesan makanan bawak pisang dengan daun pucuk paku je? jadilah daripada takde langsung.


''makan pucuk paku je ke Jerry? keh3''-usik aku.


''fakyu! jangan kacau aku tengah makan boleh tak?''-marah Jerry.

 Diet lettew. keh3. [bersambung]
Azmeer Ahmad Shahruddin