Followers

Thursday 4 August 2011

Cerkonrama | Merapu Meraban (bahagian 4)

bahagian 3: sini


Momo si beruk kacak
''Mo, kau tak rasa pelik ke dengan nama warung kak Senah ni?''-tanya Jerry sambil mulut tak henti-henti mengunyap. tak ubah macam tenuk kelaparan. memang kau tenuk pun. keh3.


''pelik? awatnya?''-balasku.


''yela. kenapa kak Senah letak nama warung beliau  Ketuk-Ketuk kak Senah? kok aneh banget!''-soal Jerry.

Masalah betul lah tenuk sekor ni. terbantut aku nak jamah pisang. nama warung pun nak jadi isu. karang aku mencarut tacing pulak. layankan ajelah.


''kau nak tahu kenapa?''


''dah aku tanya kau mestilah aku nak tahu. kenapa Mo?''


''kak Senah mari kejap!''-pekik aku. sambil tangan melambai-lambai ke arah kak Senah.

  Sambil-sambil betulkan sanggul. kak Senah berjalan menuju ke tempat aku dan Jerry makan. kemain catwalk padahal tak sedar yang dia tu ayam. cilake.


''fuuuh! dah macam Tyra Banks aku nengok kak Senah tu. seksi amat!. weewit! weewit! i loike!''-cakap Jerry dekat aku. terkedip-kedip je mata Jerry tengok kak Senah. sawan apa tenuk ni? sawan tenuk ke? haha.


''kejap lagi kau tahulah nasib kau Jerry''-cakap aku dalam hati.


''ade apa Mo?''- soal kak Senah sambil mencebikkan bibir. bajet manje lah tu? phui jijik betul! ceh ingat aku
tergoda ke? sikit pun tak terangsang. dasar ayam pencen!

 Aku rasa pisang yang aku makan tadi macam nak keluar balik. macam je tak keluar pun lagi. ahaks! ahaks? gelak apa tu? gelak orang putih lah lu orang tahu apa. keh3.


''akak kira semua ni. Jerry yang bayar''- jawab aku dekat kak Senah. macam banyak je makanan yang aku dengan Jerry pesan padahal pisang dengan pucuk paku je. nak kira-kira bagai. congak sudah. kahkahkah!


''aik aku pulak yang bayar?''


''tadi kau kata nak tahu sangat pasal nama warung kak Senah tu? kau bayarkan lah dulu. lagi pun wallet aku tertinggal dekat rumah lah''-cakap aku dekat Jerry.

 Bukan selalu beruk macam aku nak ngepau tenuk sekor ni. tapi selalu jugak aku ngepau Jerry. haha.


''yelah. berapa kak semua ni?''- tanya Jerry dekat kak Senah dengan nada pasrah.


''semua sekali RM15.30 je''-cakap kak Senah sambil menghulurkan cebisan kertas kira-kira.


''pisang dengan pucuk paku RM15.30? cekik darah betul lah kak Senah ni.'' -tanjat Jerry! kahkahkah

 Terketar-ketar jugak Jerry nak membayarnye pun. nasib kau lah Jerry dah lah kena ngepau dengan aku lepas tu kena 'ketuk' pulak dengan kak Senah. tuk! tuk! tuk! kahkahkah.

 Warung Ketuk-Ketuk kak Senah lepas makan kena 'ketuk' lah jawabnya. sangat suweet punya perangai! nasib baik bukan duit aku yang di'ketuk'nya. gampang.


                                                            **********

 Mencarut-carut jugak lah Jerry lepas tu. tergelak jugak aku tengok gelagat si Jerry tu. tapi aku pekup mulut aku dengan tangan. kalau Jerry terdengar karang mau dengan aku sekali kena maki.haha.


''yang kau pekup mulut kau tu apasal Mo?''- soal Jerry.


''takdelah tangan aku ni bau sambal belacan. bucuk ngat! keh3.''-jawapan kaver line dari aku.

 Celah mana pulak tangan boleh bau sambal belacan padahal baru lepas melantak pisang? beruk macam aku ni mana pandai menipu. hakhak!

''ah sudahlah. kau pun satu lah Mo. kalau kau dah tahu warung si jande ayam tu mahal yang kau boleh makan dekat situ kenapa?''-tanya Jerry. marah lagi ke si tenuk ni. jahat ngat.


''bukan aku yang bayar pun sebab tu aku tak kisah nak makan dekat situ. haha''-jawab aku.

''babi''

                                                           **********

 Lepas breakfast dekat warung kak Senah. aku dengan Jerry pergi merayap. petang karang baru balik. hidup muda-muda macam ni kena habiskan masa dengan melepak. baru lah remaja namanya.

 Sedang berpoya-poya menikmati nikmat duniawi yang sementara entah dari mana sekumpulan mat rempit datang keliling aku dengan Jerry dalam bentuk bulatan. tak ubah macam filem gila-gila remaja lakonan Faizal Hussien sama Rosyam Nor.


 ''apahal pulak dengan mat rempit ni?''-bisik aku dekat telinga sendiri. huh? macam mana tu? kahkahkah. lu orang tanyalah dekat en. Azmeer sendiri. beliau yang mengarang cerkon ni. nak mengarang pun dah macam kerang aku nengok cerkon ni. cilake.

 Macam mana lah nasib aku dengan Jerry lepas ni. [bersambung]
Azmeer Ahmad Shahruddin